Maskulinitet i børneværelset del 1

Mandemuseet er stærkt interesseret i mandestereotyper. Et centralt spørgsmål for projektet er, hvordan mandesterotyper påvirker vores tid og tidligere tiders opfattelser af maskulinitet? Spørgsmålet finder bestemt intet endegyldigt og entydigt svar, men skaber forhåbentligt inspiration til mangfoldige og subjektive bud på indkredsningen af mandsopfattelser. Mandemuseet opfordrer ALLE til at deltage med deres indlæg og give deres bud på et svar!

 

Ken som stereotyp Ladies Man

Denne artikel er en beskrivelse af to stereotyper. Den er den første af to artikler, der beskæftiger sig med en rigtig Mans Man og en rigtig Ladies Man. Der er tale om to mandestereotyper, ikke af levende kød og blod, men af plastik formet som legetøj. Mange generationer har i deres barndom leget med dem, ja nogle har endda fortsat legen i voksenlivet og er blevet samlere af de to mandspersoner. Der er én mand til hvert køn. Pigerne har deres Ken, Barbies kæreste, og drengene har deres G.I. Joe, også kendt som Action Man. Begge stykker legetøj repræsenterer et idealiseret billede af Manden og har været med til at forme børns kønsopfattelser, hvilket forklarer mange forældres modvilje mod de to herre. For pigernes vedkommende skyldes forældrenes frygt ikke så meget Ken, men snarere Barbie, og som artikelserien vil vise, var G.I. Joe undertiden ligeså bandlyst som Barbie i børneværelset. I denne artikelserie bliver Ken og Joe afsløret som mandesterotyper, og det lader sig nok ikke benægte, at skribenten er farvet af mange års venskab med Ken og at Joe er et perifert bekendtskab.

 

Mans man og Ladies man

Ken og G.I. Joe, blev født med fem års mellemrum i 1960’erne. Ken kom først og blev fra start markedsført som den ideelle kæreste. Han var prinsen i den hvide sportsvogn. G.I. Joe var målrettet drengene og var derfor IKKE en dukke, men en action figur. Begge stykker legetøj blev voldsomt populære blandt både børn og voksne, og flere firmaer producerede deres udgaver, men legetøjsproducenterne Mattel og Hasbro styrede løbet med copyright på Ken og G.I. Joe.  De to legetøjsgiganter, specielt Mattel, var dygtige i deres storytelling, som gav de to herre deres personlighed og maskulinitet.  Som allerede nævnt, er der stor forskel på Ken og G.I. Joe som mandestereotyper, da de henvender sig til to forskellige køn. Som de to artikler vil anskueliggøre, er Ken en feminin rettet maskulinitet, mens G.I. Joe er målrettet det mandige køn. Ken er ikke en tøs, men pigernes drømmefyr, og G.I. Joe er drengenes forbillede.

 

“He always was the best arm candy”

Som stereotyp er Ken unge pigers drømmefyr. Han er galant, ufarlige, flot og blev i sin tid formet med Cliff Richard som forbillede. I dag ville man måske vælge Justin Bieber? Kens tøj og smil er pletfrit, og det oftest formstøbte, påmalede hår sikre, at ikke en eneste hårlok sidder forkert. Ken er nydelig, ja det tætteste man kommer svigermors drøm. Da Ken blev lanceret i 1961 markedsførte Mattel ham som en virkelig person. Man opbyggede en identitet og gav Ken en personlighed. I dag bærer markedsføringen fortsat præg af denne virkeliggørelse, hvor Ken gøres til en selvstændigt agerende person. Dette ses blandt andet på Mattels hjemmeside, hvor Ken præsenterer sig selv og fortæller sin livshistorie:

” Hi, I’m Ken Carson, better known as Ken. You might know me as arm candy, Prince Charming or the guy-in-waiting, but my friends know the real me: confident, considerate, and of course, handsome! While Barbie is known for traveling the world and for her glamorous adventures, I’ve been quietly leading a very active Ken-tastic life of my own. Over the past five decades, I’ve tried on many hats– businessman, Olympian, pilot, and most recently, actor.”[1]

Ifølge Kens eget udsagn står han i skyggen af Barbie, selvom han har egne talenter og behov for at realisere sig selv. Man kan næsten hører, hvordan 1950’ernes hjemmegående husmødre taler gennem munden på Ken, og at Barbie repræsenterer den forsørgende mand, der gør karriere og erobrer verden.  Er Ken under tøflen? Er han mere end blot Barbies accessory? Hvis man skal tror Barbie, og det hun skriver på sin egen facebookprofil, har hun bukserne på i forholdet, og hendes interesse for Ken er at sammenligne med begejstringen for en skøn håndtaske: ” He always was the best arm candy” [2]. Ken er kæresten, der opgraderer Barbies outfit.

 

“Why can’t all men be like Ken?”

Ken er dog ikke blot arm candy. Han er også den selvopofrende mand, der tjener sin kvinde og vil gøre alt for hende. I 2004 var der krise i det glamourøse parforhold, og Barbie slog op. Som Mattels talsmand forklarede på et pressemøde, ville Barbie satse på sin karriere, men parret var stadig gode venner. Mens Barbie levede det søde liv som feteret skuespillerinde og it-girl, længtes Ken efter hende. I 2006 fik han endda en makeover i forsøget på at vinde Barbie tilbage. I 2011 lancerede Mattel en omfattende genforeningskampagne, som skulle føre parret sammen på Valentines day. Billboards i New York og Los Angels vidnede om Kens kærlighed og hans romantiske kamp med reklameteksterne: ”Barbie, I want you back””Barbie, you are the only doll for me” og endnu bedre “Barbie, we may be plastic but our love is real”.  Mission lykkedes og parret har været sammen lige siden.

Det bemærkelsesværdige i genforeningskampagnen var kønsrollerne. Mens Ken gjorde storstilede gestus, forholdte Barbie sig yderst passiv. Nu og da lod hun via facebook, twitter eller youtube en bemærkning falde om Kens tiltalende egenskaber, men det var Ken, der arbejdede for forholdet. Barbie var den ombejlede kvinde, der gladeligt modtog Kens serenader. I kampagnen fik Ken en ellers uset aktiv funktion, der brød Barbieuniversets øvrige kønsnormer med en aktiv Barbie og en passiv Ken. Ken beviste, at han var en ”rigtig”/aktiv mand, når det kom til kærlighed. Han kæmpede med alle midler for at genvinde Barbies gunst – han havde ikke gjort samme anstrengelser i sin karriere som forretningsmand, pilot, brandmand eller skuespiller.

Ken er og bliver en rigtig Ladies man. Hans maskulinitet er målrettet et romantisk kvindesind, hvor manden skal tage initiativet og føre an i kærligheden. Ken kan aldrig blive en ligeså aktiv personlighed som Barbie, da hun har hovedrollen. Selvom Ken ofte kørte bilen i mine lege, så var det jo stadig en Barbie bil, ikke Kens bil. Ken er en birolle i historien om Barbie og hans vigtigste funktion er romantisk – han er kæresten. De traditionelle kønsroller med en aktiv mand og en passiv kvinde lever altså i bedste velgående i Barbieuniverset – de er bare reduceret til kærlighedslivet. I alle andre af Barbielivets forhold er Ken under tøflen.

I næste og sidste del af artikelserien om stereotype mandedukker kan du læse om drengenes helt, Action man, og hvordan han på mange måder er Kens diametrale modsætning. Indtil da vil Mandemuseet gerne høre om dine oplevelser med Ken. Har du en anekdote om dine lege med Ken? Så skriv den i kommentarfeltet til artiklen.

 

Ken facts

Ruth Handler, Mattels grundlægger, opkaldte Ken efter sin søn.

Den første Ken var i røde badeshorts, sandaler og bar et gult håndklæde.

Ken er højere men yngre end Barbie.

Pga. dukkens manglende eller skjulte kønsorganer er Ken også et øgenavn for seksuelt ufarlige/inkompetent mænd.

 

Omdiskuterede Kendukker

Earring Magic Ken blev udsendt i 1993 med en styling, der mindede om segmenter i det homoseksuelle miljø. Dukken blev en kæmpe succes.

Sugar’s daddy Ken vagt opsigt i 2009 med et navn og et Hugh Hefner-agtigt udseende, der fik mange til at rynke på næsen. Ifølge Mattel hentyder navnet til hunden, Sugar, som fulgte med Ken.

Sweet talking Ken blev i 2011 lanceret under følgende beskrivelse på Mattels hjemmeside: ”He’s the ultimate boyfriend for every occasion. Why? Because this handsome Ken doll says whatever you want him to say! Just press the button on his chest to record your own voice for up to five seconds.”

 

Ken i populærkulturen

“Come on Barbie let’s go party”. De fleste husker Rene Dif i rollen som Ken.

Toy story 3 tegner et sarkastisk og humoristisk billede af Ken, og Pixar anvendte ham i virale reklamespots, hvor Ken’s dating tips stadig kan ses på youtube.

Kenfiguren har med showet Genuine Ken – the search for the Great American boyfriend ramt realitykulturen. Datingshowet søger den perfekte mand, som selvfølgelig er kenagtig.

 

Forfatter:

Lene Eklund-Jürgensen, Mandemuseet



[1] http://www.barbiemedia.com/ken/history.html

[2] Barbie’s facebookprofil kommentar 8.februar 2011.

Skriv en kommentar